Beoordeling van de huidige beleidsinstrumenten voor het beheren van plastic drankverpakkingen (PET) in Vlaanderen
Deze masterproef onderzoekt de shift en de diversificatie van de PET-drankverpakkingen in
Vlaanderen met een centrale onderzoeksvraag en vier subvragen. De shift, data en
beleidsinstrumenten werden hierbij geanalyseerd. Er werden semigestructureerde interviews
van twee significante producenten van PET-drankverpakkingen afgenomen. Deze
producenten zijn prominent aanwezig op de (inter)nationale markt. De data-analyse gebeurde
met het kwalitatieve analyseprogramma Nvivo. Een gestructureerd dataoverzicht brengt de
beschikbare data in België en Europa in kaart. Een tekort aan kwantitatieve data zorgt ervoor
dat niet alle geformuleerde onderzoeksvragen beantwoord werden. Dit zegt veel over de
transparantie van gegevens van de verschillende instellingen en bedrijven. Uit de resultaten
blijkt dat er een duidelijke shift is naar petflesjes gericht op consumptie buitenshuis.
Producenten zoeken actief naar innovatieve voorstellen om eenmalige PETdrankverpakkingen te weren, maar zien het als een grote groeimarkt met hoge winstmarges.
Beleidsmatig kunnen nog verbeteringen worden doorgevoerd op vlak van handhaving,
transparantie, uniformiteit en beleidsuitvoeringen in andere Europese landen.