Omgang van kinderen met gesloten speelaanbod tijdens hun vakantiebesteding

12 augustus 2025

Deze masterproef onderzoekt hoe kinderen omgaan met een gesloten speelaanbod tijdens hun vakantiebesteding op Brusselse speelpleinen. Gesloten speelaanbod verwijst naar vooraf geplande en begeleide spelactiviteiten met vaste regels en verplichte deelname. De centrale onderzoeksvraag luidt: Hoe gaan kinderen om met gesloten speelaanbod tijdens hun vakantiebesteding in Brusselse speelpleinen?

Om deze hoofdvraag te beantwoorden, werd onderzocht wat gesloten speelaanbod concreet betekent voor kinderen in deze context, hoe zij hun betrokkenheid en spelgedrag beleven tijdens dergelijke georganiseerde activiteiten, op welke manier zij zich aanpassen aan de beperkte keuzevrijheid, en welke rol animatoren spelen in het beïnvloeden van hun interactie, motivatie en spelbeleving.

Het onderzoek vertrekt vanuit een kwalitatieve benadering. Er werden zes focusgroepen georganiseerd: drie met kinderen (n=21, 9-15 jaar) en drie met animatoren (n=21). De gesprekken werden thematisch geanalyseerd op basis van het model van Braun en Clarke (2006), ondersteund door MAXQDA.

De resultaten tonen dat kinderen gesloten speelaanbod niet per definitie als beperkend ervaren. Betrokkenheid en spelplezier hangen sterk samen met keuzevrijheid, spelinhoud en de ruimte voor eigen inbreng. Wanneer kinderen zich verplicht voelen deel te nemen aan onaantrekkelijke spellen, reageren zij vaak met passief of storend gedrag. Tegelijkertijd kunnen gestructureerde activiteiten wel degelijk motiverend zijn, op voorwaarde dat animatoren duidelijk communiceren, actief begeleiden en het spel afstemmen op de leefwereld van de kinderen. De rol van animatoren blijkt dan ook cruciaal in het creëren van een positieve spelervaring.

De studie besluit dat een evenwichtige combinatie van structuur en autonomie leidt tot verhoogde betrokkenheid en speelplezier. Het is niet de geslotenheid van het aanbod die bepalend is, maar de manier waarop kinderen gehoord, gerespecteerd en uitgedaagd worden binnen dat kader.

Author

Sana Saoudi

Promotor

prof. dr. Sarah Dury

Organisation

Vlaamse Dienst Speelpleinwerk (VDS)

Institution

Vrije Universiteit Brussel