Seksuele opvoeding in het bijzonder secundair onderwijs: een kritische reflectie op de module seksueel grensoverschrijdend gedrag van Sensoa's lessenpakket "Tussen de Lakens"

15 september 2020

Leerlingen met een mentale beperking hebben een minder uitgebreide kennis over seksualiteit dan leerlingen zonder mentale beperking. Dit is deels een gevolg van het feit dat leerlingen uit het bijzonder secundair onderwijs minder seksuele opvoeding krijgen dan leeftijdsgenoten. Bovendien is er weinig lesmateriaal beschikbaar om seksuele opvoeding in het bijzonder secundair onderwijs te ondersteunen. Sensoa's lessenpakket Tussen De Lakens zou echter wel bruikbaar zijn in het buso, aangezien zij onder andere het buso als doelgroep aangeven.

Dit kwalitatief onderzoek gaat aan de hand van meningen van leerkrachten, een leerling en een ouder van een buso-leerling na of het pakket effectief bruikbaar is voor deze doelgroep. Het onderzoek vindt dat het pakket geschikt is voor de cognitieve capaciteiten van leerlingen met een beperking. Echter, het pakket houdt validisme in stand en is niet inclusief ten aanzien van de doelgroep die het beoogt te bereiken.

Author

Sophie Molinard

Promotor

Prof. dr. Geert Van Hove

Organisation

Sensoa, Vlaams Expertisecentrum Seksuele Gezondheid

Institution

Universiteit Antwerpen