VUB, REDELIJK EIGENZINNIG, REDELIJK SPORTIEF

07 september 2021

Het doel van deze masterproef was om te onderzoeken hoe de Afdeling Beweging en Sport van de Vrije Universiteit Brussel meer studenten aan het sporten zou krijgen door een specifieke communicatiestrategie. Binnen deze strategie werd specifiek bekeken hoe een mobiele universitaire sportapplicatie voor een betere en stimulerende communicatie zou kunnen zorgen. Uiteindelijk zou deze hoofdonderzoeksvraag beantwoord worden: Hoe kan een VUB Sport-app fysieke activiteit en een actieve levensstijl bij VUB- studenten stimuleren?

Aangezien deze masterproef actiegericht is, volgen op basis van de conclusies van de resultaten volgende aanbevelingen voor UAB:

1. Zet in op een communicatiemix waarbij:

o op de website alle praktische informatie en details over faciliteiten en activiteiten terug te vinden zijn;

o op sociale media vooral veel promotioneel materiaal verschijnt, zoals foto’s en video’s om het publiek het aanbod, activiteiten en universitaire ploegen te laten ontdekken. Volgers aantrekken gebeurt het best via de algemene pagina’s van de VUB,

o ook mails met een overzicht van het aanbod en de uren naar alle studenten verstuurd wordt,

o de L-blok dé thuisbasis is van de sport. Posters vallen hier niet op, dus worden het best op plaatsen met veel passage gehangen.

2. Richt de boodschap in de communicatie op de sociale rol van sporten, waarbij de nadruk ligt op vrienden en studentenverenigingen. Zij sporen elkaar aan om te sporten.

3. Maak NOVA Sport gebruiksvriendelijker. Werk tot de doelen die studenten aanzetten om te sporten: het ontdekken van een breed initiërend sportaanbod en het uitnodigen van vrienden.

Author

Jens De Boeck

Promotor

Prof. dr. An Jacobs

Organisation

VUB Campus

Institution

Vrije Universiteit Brussel