De combinatie van heterogene verkeersdata: theorie en praktijk

15 juli 2021

In de verkeerskunde is de laatste decennia een nieuwe generatie databronnen in opmars. In

tegenstelling tot de klassieke stationaire meettechnieken zijn ze het bijproduct van private toestellen als smartphones en navigatiesystemen. De meest actuele en veelbelovende variant hiervan is Floating Car Data of FCD. Deze gedistribueerde databron heeft enkele interessante eigenschappen als een groot bereik, aanzienlijke samplegroottes en een beperkte kost. Echter zijn er ook enkele tekortkomingen aan deze technologie. Ze is minder nauwkeurig en men is afhankelijk van derden bij het verzamelen van informatie. Dit tweedelige werk zal onderzoeken op welke manier deze twee generaties van technologieën kunnen gecombineerd worden, om op die manier de sterkten van beide varianten te benutten en vervolgens nieuwe inzichten te verwerven in het verkeer. Het eerste deel omvat een literatuurstudie waar dit vraagstuk benaderd zal worden aan de hand

van studies, rapporten en projecten uit het vakgebied. Naast de bovenstaande technologieën zullen er ook enkele alternatieve databronnen aan bod komen. Er wordt tenslotte geconcludeerd dat elke besproken databron zijn sterkten heeft en dat de combinatie van deze heterogene gegevens in veel gevallen tot synergieën en nieuwe inzichten leidt. Het tweede deel is een praktische toepassing waarbij een algemene methode wordt ontwikkeld in opdracht van Vervoerregio Antwerpen, met als doel de representativiteit van hun verkeerstellingen in te schatten en bijhorende trajectcapaciteit in kaart te brengen. Na de toepassing op een concrete verkeerssituatie in het centrum van Zwijndrecht werd geconcludeerd dat beide databronnen noodzakelijk waren om een correct beeld te krijgen van de situatie. De capaciteit van het traject werd geschat en er werd vastgesteld dat de bottleneck van het traject (een verkeerslicht), terecht het verkeer doseert. Er werd ten slotte geopteerd om

een toeritdoseerinstallatie (TDI) te installeren om de inkomende verkeersstroom te beheren.

Author

Lukas Geluykens

Promotor

dr. Gilles Oorts

Organisation

Vervoerregio Antwerpen

Institution

Universiteit Antwerpen