De digitale student aan het woord

29 juli 2022

Dit onderzoek focust op de ervaringen van studenten met betrekking tot lesopnames aan de Vrije Universiteit Brussel en gebeurt in samenwerking met de Wetenschapswinkel en VUB-dienst Onderwijsondersteuning. De onderzoeker gaat in deze masterproef op zoek naar positieve en negatieve ervaringen en good practices met lesopnames. Op deze manier wordt getracht onderwijs op studentenmaat opnieuw een stap dichterbij te brengen. Instellingen voor hoger onderwijs moeten zich creatief aanpassen aan studentennoden. Daarom moeten de ervaringen van studenten verzameld worden. Deze werden verzameld via vijf focusgroepen (n = 24). Eén focusgroep vond fysiek plaats. De overige werden georganiseerd via Microsoft Teams wegens enkele positieve COVID- 19 diagnoses. Uit de resultaten, die voortkomen uit letterlijke transcripten en geanalyseerd werden via MAXQDA, blijkt enerzijds dat VUB-studenten duidelijk een verschil opmerken in het aanbod sinds de uitbraak van COVID-19 in België, maar ook dat lesopnames op zeer uiteenlopende manieren ingezet worden doorheen de opleidingen. Vervolgens halen de respondenten enige consistentie, digitale competenties bij enkele docenten en de beperkte beschikbaarheid van geschikte apparatuur en infrastructuur aan als aandachtspunten. Tot slot ervaren ze problemen zoals het gebrek aan sociaal contact en het risico op online uitstelgedrag en digitale uitsluiting. Naar de toekomst toe wensen de studenten de blend tussen lesopnames, online en fysieke colleges te behouden en beschouwen ze deze, naast enkele pijnpunten, als positief. Op basis van de resultaten werden enkele praktische en beleidsaanbevelingen uitgeschreven om de ervaringen van VUB-studenten met lesopnames te betrekken om een beredeneerde blend te bekomen. Toekomstig onderzoek is nodig om ook de ervaringen van docenten met lesopnames te bevragen en de implementatie van de teimplementeren- maatregelen te evalueren.

Author

Laure Verschueren

Promotor

Dr. Céline Cocquyt

Organisation

VUB Campus

Institution

Vrije Universiteit Brussel