De invloed van ‘Iedereen Zingt!’ op het welbevinden van leerlingen: Een kwalitatieve gevalsstudie naar de ervaringen van leerlingen en leerkrachten

13 september 2022

Zingen is eeuwenoud en universeel: wereldwijd zingen mensen om emoties te uiten, groepscohesie te verbeteren of voor het plezier. Zuidgeluid wil iedereen kansen bieden op kwaliteitsvolle muziekparticipatie, o.a. met het jaarlijkse participatieproject ‘Iedereen Zingt!’ in Antwerpse lagere scholen. Een 300-tal leerlingen zingen in de klas tien weken met een zangcoach en voeren de liedjes samen op voor publiek. Zuidgeluid hoort van leerkrachten dat leerlingen openbloeien dankzij ‘Iedereen Zingt!’ en schakelde de Wetenschapswinkel in om dit te onderzoeken. Zes studenten Onderwijskunde gingen met hun bachelorproef de invloed na van het participatieproject op het welbevinden van leerlingen in het derde leerjaar. Als theoretisch kader hanteerden ze de Well-being Theory van Seligman (2011), ook wel PERMA genoemd naar Positive Emotion, Engagement, Relationships, Meaning en Accomplishment. Ze bevroegen de vijf bouwstenen bij 20 leerlingen en 2 leerkrachten, respectievelijk tijdens focusgroepsgesprekken en interviews. Daaruit bleek dat Iedereen Zingt bijdraagt aan alle vijf en dat ze bovendien overlap vertonen. Kinderen beleven plezier aan de lessen, durven meer en voelen ze zich trots tijdens het toonmoment. De studenten concluderen dat het project een positieve invloed heeft op het welbevinden van de (meeste) leerlingen.

Author

Lenthe Bastaens Lieselot De Pauw Tycho Hoydonckx Lore Mertens Kristina Peene Lorien Peeters

Promotor

Hannelore van der Kloot

Organisation

Zuidgeluid

Institution

KU Leuven