Jonge helden: maatschappelijk engagement bij Vlaamse scholieren
Deze masterproef onderzoekt welke factoren het maatschappelijk engagement van VIP-jongeren
beïnvloeden die verbonden zijn aan de non-profitorganisatie YOUCA. Daarnaast wordt nagegaan
welke vormen van ondersteuning volgens deze jongeren hun engagement binnen YOUCA kunnen
versterken. Een VIP-jongere is een leerling gaande van het vierde tot en met het laatste jaar van
het secundair onderwijs die deelnam aan een VIP-dag van YOUCA en sindsdien als vrijwilliger actief
is of was binnen de organisatie. Deze studie draagt bij aan een beter begrip van maatschappelijk
engagement bij jongeren en biedt YOUCA inzichten om hun werking nauwer af te stemmen op de
noden van hun doelgroep.
De gegevens voor dit kwalitatieve onderzoek werden verzameld via acht semigestructureerde
individuele interviews en één duo-interview. In totaal namen tien jongeren deel, zowel huidige als
(tijdelijk) gestopte VIP-jongeren. De data werden verwerkt via thematische analyse.
Uit de resultaten blijkt dat sociale media een belangrijke bron van informatie zijn en jongeren kunnen
aanzetten tot engagement. Ook sociaal contact speelt een centrale rol: nieuwe mensen leren kennen
en bestaande vriendschappen zijn voor veel jongeren een belangrijke motivatie om deel te nemen
of actief te blijven. Toch is de helft van de bevraagde jongeren na de VIP-dag en/of de YOUCA Action
Day niet meer actief binnen de organisatie. Belemmerende factoren hierbij zijn onder andere
tijdsgebrek door school, studentenjobs en hobby’s, de afstand tot activiteiten en de drempel om
alleen deel te nemen zonder vrienden.
YOUCA kan het engagement versterken door na de VIP-dag voldoende opvolging te voorzien,
bijvoorbeeld via regelmatige VIP-meetings of een vaste contactpersoon. Regionale activiteiten en2
bijkomende filialen kunnen de afstandsdrempel verlagen. Daarnaast zou YOUCA sociale media
strategischer kunnen inzetten, onder meer met inhoudelijke posts over maatschappelijke thema’s,
geïnspireerd op kanalen zoals @nws.nws.nws. Aansluitend onderzoek kan nagaan of gelijkaardige
factoren en behoeften ook gelden binnen andere vrijwilligers en non-profitorganisaties.