RECHT-vaardig? Een tevredenheidsmeting bij leerlingen die deelnemen aan de workshop RECHT-vaardig van het BELvue museum in relatie tot hun persoonlijke leerstijl
De workshop RECHT-vaardig, aangeboden door het BELvue museum, laat leerlingen uit de
tweede en derde graad secundair onderwijs kennismaken met de Belgische correctionele
rechtbank. In het eerste dagdeel observeren ze een correctionele zitting, op basis waarvan ze in
het tweede dagdeel een rollenspel uitvoeren. Deze ervaringsgerichte workshop wordt al
verschillende jaren aangeboden door het museum, maar er is weinig geweten over de
tevredenheid van de deelnemers en dus de kwaliteit van de workshop. Iedere deelnemer ervaart
de workshop op een andere manier, hetgeen beïnvloed wordt door de individuele leerstijl van
de deelnemer. Volgens de leerstijlentheorie van Kolb bestaan er vier leerstijlen, namelijk de
doener, de beschouwer, de denker en de dromer. Iedere leerstijl prefereert een andere manier
voor het vatten en verwerken van de sociale realiteit. Via een enquête werden 42 leerlingen die
deelnamen aan de workshop tussen 1 april en 27 mei 2022 bevraagd over hun tevredenheid
over de twee opdrachten, op basis van vier items (congruentie, duidelijkheid, authenticiteit en
moeilijkheid). In een tweede deel werd gepeild naar de individuele leerstijl van de leerling aan
de hand van veertig stellingen. Uit de resultaten blijkt dat de gemiddelde leerling tevreden is
over de workshop. Wanneer we de tevredenheid in verband brengen met de individuele leerstijl
merken we op dat de leerlingen die zich het meest identificeren met de doener ontevreden zijn
over de workshop. De leerlingen die de beslissende leerstijl prefereren, zijn het meest tevreden.
Door bewust, actief en evenwichtig in te zetten op de verschillende leerstijlen binnen een
workshop, is het mogelijk om het leerproces te stimuleren.