Scout(s)en naar sterkere leiding

14 augustus 2025

In dit onderzoek ligt de focus op hoe leiding van jeugdbewegingen, zoals leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen, hun pedagogische rol als leiding ziet. Verder wordt er ook onderzocht hoe vrijwilligersorganisaties leiding kunnen ondersteunen bij die pedagogische rol door te bekijken welke pedagogische ondersteuning en communicatie aansluit bij de voorkeuren van de leiding. In dit onderzoek werden 6 focusgroepen met leiding doorheen vijf provincies in Vlaanderen en Brussel georganiseerd. Hierbij werd een thematische analyse gehanteerd. Het blijkt dat leiding zich redelijk bewust is van hun pedagogische rol en voorbeeldfunctie, maar dat de invulling van deze rol soms moeilijk blijkt. De kijk naar deze pedagogische rol en voorbeeldfunctie verschilt soms sterk van leiding tot leiding, zoals bijvoorbeeld verschillen in het omgaan rond taalgebruik in het bijzijn van leden. Verder blijkt ook dat leiding zo veel mogelijk persoonlijke ondersteuning wil krijgen, eerst van mensen in hun persoonlijk netwerk en vervolgens van vrijwilligersorganisaties als vangnet bij moeilijkheden. De resultaten kunnen dienen als aanbevelingen voor hoe vrijwilligersorganisaties in zijn algemeenheid en de vrijwilligersorganisatie Scouts Gidsen Vlaanderen in het bijzonder jeugdleiderschap kan ondersteunen door het optimaliseren van de pedagogische communicatie.

Author

Merel van Oosterhout

Promotor

prof. dr. Sarah Dury

Organisation

Scouts en Gidsen Vlaanderen

Institution

Vrije Universiteit Brussel